Sunday, November 30, 2008

...ισως και οτι δεν ετυχε, αλλα πετυχε


ΔΟΥΛΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΥΠΟΜΟΝΗ ( μερος πρωτο)


Ο Παυλος πριν 5-6 χρονακια ηταν ενα παιδι με φοβερο εκνευρισμο που , αν και ΥΛΑ , στο μυαλο του μεσα επικρατουσε μια χαοτικη κατασταση χωρις να μπορει να βαλει σε ταξη τις σκεψεις του αλλα και τις αναγκες του.
Το πρωτο πραγμα που επρεπε να κανουμε μετα την διαγνωση και αφοτου αρχισαμε να μαθαινουμε καποια πραγματακια πανω κατω για το τί ειναι αυτισμος, ηταν να τον βαλουμε σε προγραμμα.Να ξερει τί πρεπει να κανει αλλα και ποτε να το κανει.


Το πρωτο προγραμματακι που του φτιαξαμε και προσπαθησαμε να τον προσαρμοσουμε σε αυτο, ειναι αυτο που βλεπετε αριστερα στην φωτο. Καθε μερα, αναλογα με το τί ειχε να κανει (τοσο στο σχολειο οσο και εξωσχολικα) , τοποθετουσα τα αντιστοιχα σκιτσακια και προσπαθησα να του περασω αυτο που θα ηταν το Α και το Ω για αυτον , δηλ το οτι θα ακολουθει πιστα το προγραμμα του.
Τις πρωτες εβδομαδες που το δουλεψαμε ο Παυλος ανταποκριθηκε αλλα συντομα βαρεθηκε γιατι εκτος του οτι ηταν πολυ αναλυτικο και δεν τον βοηθουσε τοσο στο θεμα της υπομονης ,ηταν καθε μερα το ιδιο.Μονοτονο , χωρις χρωμα και το κυριοτερο, δεν βοηθουσε το παιδι να μαθει την διαφορα της μερας, της εβδομαδας, του μηνα , της εποχης. Αν θεταμε στοχους που επρεπε να πραγματοποιηθουν ετσι ωστε να ακολουθησει η επιβραβευση του μεσα στο ΣΚ, δεν μπορουσε το προγραμματακι αυτο να τον βοηθησει ετσι ωστε να περιμενει μεχρι το ΣΚ .Αμεσως καταλαβα οτι χρειαζομουν ενα εβδομαδιαιο προγραμμα ετσι ωστε ο Παυλος να εχει οπτικα την εναλλαγη της μερας , με τροπο τετοιο που να ειναι ορατη η διαφορα του πενθημερου απο το ΣΚ.


Το προγραμματακι που βλεπετε δεν ειναι πλαστικοποιημενο.Ειναι χειρογραγο και το κραταω ετσι γιατι συμμετεχει και το παιδι αλλα και γιατι καθε εβδομαδα προσθετω και κατι καινουργιο.κατι διαφορετικο.

Αρχικα το ειχα φτιαξει σε μια λευκη κολλα Α4 , ομως, μετα απο 3-4 εβδομαδες το παιδι βαρεθηκε και αμεσως και παλι καταλαβα οτι χρειαζεται κατι που να διαφοροποιει την μια εβδομαδα απο την αλλη.Για το λογο αυτο , καθε Κυριακη βραδυ , βαζω τον Παυλο να διαλεξει το χρωμα που θελει να εχει το προγραμμα του για την επομενη εβδομαδα .(εχω κολλες Α4 σε 5-6 διαφορετικες αποχρωσεις και το παιδι διαλεγει παντα το χρωμα της επομενης εβδομαδας ) Αυτο που βλεπετε ειναι το προγραμμα της εβδομαδας που ακολουθει.)
Οταν επιστρεφει απο το σχολειο βαζει ενα σταυρουδακι κατω απο την εκαστοτε μερα και οπτικα βλεπει τι αλλο εχει να κανει απο κει και μετα. Εκει που λεει "Μαθημα με τη Μαρια" μπαινει κανονικα φωτο της δασκαλας του (Μαριας) .
Αυτο που εκανε την μεγαλη διαφορα , περα απο το γεγονος οτι το εβδομαδιαιο προγραμμα τον εβαλε πραγματικα σε προγραμμα, ηταν το οτι ονομασαμε το Σαββατοκυριακο ως
"πρασινες μερες".Οπως φαινεται και στη φωτο , περναω με πρασινο χρωμα το Σαββατο και την Κυριακη. Οσο κι αν φαινεται περιεργο, απο την μερα που ειπα στον Παυλο οτι
ΣΚ=πρασινες μερες , το παιδι μπορεσε μεσα του να διαχωρισει τις εργασιμες μερες(μερες σχολειου) απο τις μερες ξεκουρασης με τροπο ΟΠΤΙΚΟ . Δουλεψε παρα πολυ καλα μπορω να πω , τον εβαλε σε προγραμμα απο τις 2-3 πρωτες εβδομαδες .Το κυριοτερο ολων ομως ηταν οτι αυξηθηκε τρομερα η υπομονη του παιδιου, γιατι ειχε κατι ορατο που διαφοροποιουσε τις εργασιμες μερες απο τις μερες που ηταν για αυτον η επιβραβευση του εβδομαδιαιου κοπου του.

Και θα πω ενα παραδειγμα πανω σε αυτο:
Ζητουσε το παιδι να παμε βολτα σε καποιο παρκο , παιδοτοπο, λουνα παρκ, κλπ. Του ελεγα οτι θα παμε τις πρασινες μερες και αμεσως ζωγραφιζα κατι διπλα απο την Κυριακη . Ο Παυλος το εβλεπε , μετρουσε ακομα ποσα"σταυρουδακια πρεπει να βαλει στο προγραμμα του για να ερθει η Κυριακη ετσι ωστε να παει τη βολτα του. Οπτικα τον βοηθουσε και συνεχιζει να τον βοηθαει παρα πολυ, τωρα πια , νομιζω οτι νιωθει ασφαλεια βλεποντας το προγραμμα του , αλλα για 3 χρονια περιπου ηταν ο μπουσουλας του αυτο το προγραμματακι , που με τις εναλλαγες των χρωματων, οχι απλως βοηθησε τον Παυλο να μπει σε μια σειρα, αλλα και να αυξησει την υπομονη του στο μεγιστο.

Στο σπιτι μας δεν χρησιμοποιουμε την φραση "καλο Σαββατοκυριακο" , αλλα λεμε πλεον ,
καλες πρασινες μερες .

.................Συνεχιζεται.

υγ
(κουραστικες αυτες οι πρασινες μερες , ολα τα υπολοιπα προγραμματακια και συστηματα του Παυλου μεσα στην εβδομαδα και μαλλον σε συνεχειες)



5 comments:

Μαριλένα said...

Ωραίο το δεύτερο πρόγραμμα κ το γεγονός ότι το φτιάχνετε μαζί ίσως το κάνει ακόμα πιο λειτουργικό, θα το δοκιμάσουμε μάλλον κ εμείς.

Maria-Maria said...

ςνα ασχετο σχολιο για την ωρα,
το yahoo εχει κολλησει εντελως, αν ξερεια καποιοσ να μου πει τί να κανωγια να το κανω να δουλευει και παλι , ασ στειλει ενα μαιλ στο mairitsak@gmail.com (το αλλο μου μαιλ)

εχω να λαβω μαιλ στο yahoo απο την περασμενη Πεμπτη και απο οτι μου λενε τα περισσοτερα εποστρεφονται στον αποστολεα.

Maria-Maria said...

Μαριλενα
περιμενε μερικες μερες ακομα να δεις και τα υπολοιπα , τα συνοδευτικα του εβδομαδιαιου προγραμματος για να δεις πως "δουλευεται" ο Παυλος , τοσο στο σπιτι αλλα και στο σχολειο.

(το πρωγραμμα στη πρωτη φωτο το ξεθαψα απο την αποθηκη)

Anonymous said...

Ωραίο πρόγραμμα!! Ωραία ιδέα επίσης να γράφεται το πρόγραμμα με συμμετοχή του παιδιού. θα υιοθετηθεί η ιδέα πάραυτα. Μήπως έχετε καμιά ιδέα πως να τον πείσω να ασχολείται λίγο με τα μαθήματά του μέχρι να επιστρέψω από τη δουλειά; Ευχαριστούμε για το ποστ.

Χριστίνα

Maria-Maria said...

Χριστινα
μεσα στις επομενες μερες θα ποσταρω κατι σχετικο , αν θελετε ομως στειλτε μου ενα μαιλ στο Mairitsak@gmail.com και θα απαντησω προσωπικα